طراحي سايت چيست ؟ ( بخش ششم )
نوشته شده توسط : گرگ سفید

عملکرد هاي تعاملي پيشرفته ممکن است به plug-inها و يا مهارت در زبان کد نويسي پيشرفته نياز داشته باشند. انتخاب استفاده از تعاملي که به plug-inها نياز دارد، يک تصميم حياتي در طراحي UX مي باشد. اگر plug-in از قبل روي مرورگر نصب نشده باشد احتمال اينکه کاربر نداند چگونه ان را نصب کند و براي اينکار صبر لازم را نداشته باشد، زياد است. اگر عملکردي به زبان کد نويسي پيشرفته اي نياز داشته باشد ممکن است زمان و هزينه ي زيادي براي کدنويسي (در مقايسه با ميزان بهينه سازي هايي که به UX اضافه مي شود) داشته باشد. همچنين ممکن است تعامل هاي پيشرفته با مرورگرهاي قديمي و يا پيکربندي هاي سخت افزار ناسازگار باشند. اگر براي طراحي UX هيچ تلاشي نکنيد نسبت به استفاده از يک عملکردي که به طور قابل اطميناني کار نکند، بهتر است. در اخر، انتخاب استفاده از عملکردها به مخاطب هاي مورد نظر بستگي دارد.

 

صفحه آرايي

بخشي از طراحي UI تحت تاثير کيفيت ظاهر صفحات قرار مي گيرد. براي مثال يک طراح هنگام صفحه آرايي سايت تصميم مي گيرد که طرح در صفحات مختلف يکسان باشد يا خير. در صفحه آرايي، عرض پيکسلي صفحه براي هم تراز کردن چيزهاي مختلف حياتي تلقي مي شود. معمولا محبوب ترين وب سايت هاي با عرض ثابت صفحه، عرض تنظيم شده يکساني براي تطابق با محبوب ترين صفحه ي مرورگر، رزولوشن صفحه و سايز مانيتور دارند. همچنين محتواي اکثر صفحات به خاطر زيبايي در صفحه نمايش هاي بزرگتر وسط چين شده اند.

طراحي سايت Fluid

Fluid layout ها (وب سايت هايي که متناسب با عرض صفحه تغيير ميکنند) در سال 2000 به عنوان جايگزيني براي طراحي سايت بر اساس بخش بندي و جدول هاي HTML در زمينه ي صفحه آرايي و کد نويسي محبوب شدند. اما انها براي به کارگيري بسيار کند بودند که اين کندي به علت فعاليت دستگاه بررسي کننده جزئيات صفحه و تغيير سايز پنجره ي مرورگر (که تحت کنترل طراحان نبود) ايجاد شده بود. روي هم رفته، يک طرح به بخش هايي( سايدبار ها، بخش محتوا، بخش تبليغاتي سايت و بخش منو سايت) تقسيم مي شود که به مرورگر فرستاده شده و به بهترين صورت ممکن در صفحه نمايش مرورگر نشان داده مي شود. در وب سايت هاي fluid layout، مرورگر جزئيات صفحه نمايش کاربر از جمله سايز پنجره مرورگر، سايز فونت و غيره را متوجه شده و تنظيمات ظاهري مخصوص به ان کاربر را ايجاد مي کند؛ اما وب سايت هايي که عرض صفحه ي انها ثابت است اين ويژگي را ندارند. هرچند صفحه نمايش fluid layout ممکن است بعضي اوقات مکان قرارگيري نسبي بخش هاي محتواي سايت را تعيير دهد ولي در عوض سايدبار ها در پايين متن اصلي (به جاي کنار ان) قرار مي گيرند. که اين ويژگي باعث شده انها صفحه نمايش هاي تغييرپذيز تري نسب به صفحه نمايش هاي طراحي شده بر اساس بخش بندي و با کدنويسي هاي غير قابل فهم (که با پنجره مرورگر متناسب نيستند) باشند. موقعيت نسبي بخش هاي محتواي سايت ممکن است تغيير کنند ولي درمحتواي اصلي انها تغييري رخ نمي دهد که اين ويژگي به کاربر اجازه مي دهد صفحه را چه عمودي و چه افقي مشاهده کند.

طراحي سايت Responsive

طراحي سايت واکنش گرا يک شيوه ي جديد بر اساس CSS3 است که اگاهي بالاتري نسبت به مشخصات مربوط به هر دستگاه(مطابق stylesheet يا شيوه نامه) از طريق استفاده بهينه از قانون CSS دارد. در مارچ سال 2018 گوگل اعلام کرد که در اول با توجه به سازگاري سايت با موبايل سايت ها را رتبه بندي خواهد کرد. سايت هايي که طراحي واکنش گرا دارند به طور کامل از اين شيوه پيروي مي کنند.

 

منبع : http://generalinfo1.parsiblog.com/Posts/16/





:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 فروردين 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: