استفاده از قانون يک سوم براي صفحه آرايي با استفاده از گريد ( قسمت دوم )
نوشته شده توسط : گرگ سفید

مهم ترين بخش اجرايي در به کارگيري قانون يک سوم در طراحي سايت ، قسمتي است که در بالاي اسکرول يا قسمت پيمايش ظاهر مي‌شود. قسمت ورودي به يک صفحه وب، به طور معمول حاوي چندين عنصر کليدي است - لوگو يا هدر (Header)، ناوبري (Navigation) و تصوير پايه يا اطلاعات. بهتر است اين اطلاعات و موارد را در قسمت هاي کليدي قانون يک سوم قرار دهيد تا تاثير آن را مشاهده کنيد.

 

سپس به اين فکر کنيد که کاربران چگونه صفحه وب سايت شما را مورد جستجو قرار مي دهند؟ آيا در طراحي سايت شما قسمت هايي وجود دارد که بهتر است در آن بخش از قانون يک سوم استفاده کنيد؟

مفهوم قانون يک سوم داراي بيشترين اهميت در قسمت هوم پيج (Homepage) طراحي سايت مي‌باشد. زيرا اين قسمت مکاني است که کاربران، نظر و احساسات اوليه نسبت به طراحي سايت شما را در ذهن خود شکل مي دهند و تصميم مي گيرند که آيا اين وبسايت براي آن ها مفيد ميباشد يا خير. قانون يک سوم در قسمت محتواي صفحه داراي درجه اهميت کمتري مي‌باشد، اما همچنان داراي ارزش بالايي در اين بخش است. قانون يک سوم به طور رايج براي ايجاد بخش اخبارو تبليغ نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

تبليغات، اغلب در کنار گريد بالا در سومين بخش صفحه نمايش و در قسمت زيرين هدر (Header) افقي ظاهر مي‌شود. سايدبار ها و تبليغات سايدبار اغلب در قسمت گريدلاين (Gridline) سمت راست قرار مي‌گيرند. اين تنظيمات رايج به اين جهت طراحي شده است که نگاه ها را به سمت تبليغات پولي بکشاند و همچنين اين بخش را از بخش محتواي اصلي طراحي سايت جدا سازد.

عکس ها

يکي از مهم ترين کاربردهاي قانون يک سوم، در عکاسي و برش تصوير است. روش شکل گيري يک عکس مي تواند کمک بسيار زيادي به سوي نگاه به تصوير و طراحي سايت و جلب توجه آن کند.

عکاسان، اغلب تصاوير خود را با در نظر گرفتن قانون يک سوم ثبت مي‌کنند. يک عکاس سعي مي کند تا به نحوي تصوير خود را ثبت کند که چشمان شخص بيننده با استفاده از قانون يک سوم، گريد لاين هاي مختلف را مشاهده کند. اين قانون اغلب در رابطه با فيلم بردارها نيز صدق مي‌کند.

با استفاده از قواعد يک سوم براي تصاوير در طراحي سايت ، مي توان از آن براي فضاهاي باز و اشياي جهت دار نيز استفاده کرد. استفاده از گريد، به ايجاد حس تعادل و هماهنگي طبيعي نيز کمک مي‌کند. به اين فکر کنيد که چگونه يک تصوير مي تواند در قانون يک سوم و گريد قرار بگيرد - به اين فکر کنيد که منظره افقي يک چشم انداز يا آسمان از چه جهتي درون يک تصوير قرار مي‌گيرند (بخش يک سوم بالايي پيشنهاد مي شود). همچنين بايد توجه زيادي به قرارگيري فضاي مرده يا بلا استفاده در تصوير نشان دهيد (به به فضاي زيادي در نزديکي قسمت داخلي تقاطع يک سوم ها توجه زيادي نشان دهيد.)

ساخت گريد قانون يک سوم

ايجاد گريد قانون يک سوم براي استفاده در پروژه طراحي سايت ، کاري تقريبا راحت است. اکثر برنامه هاي ويرايش تصوير الگويي درون ساخته دارند که با استفاده از آن ها مي توانيد گريد ايجاد کنيد. در ادامه با چندين پيشنهاد براي شروع اين کار با شما همراه هستيم. بر روي کاغذ، نه بلوک طراحي کنيد به طوري که هر نه بلوک داراي اندازه هاي يکسان باشند. هنگام ايجاد اين طرح، اطمينان حاصل کنيد که نسبت ابعاد طراحي سايت خود را در ذهن داشته باشيد.

اين کار را مي توانيد با استفاده از محاسبات رياضي نيز به وسيله دست انجام دهيد. (براي انجام اين کار چندين وب سايت نيز در دسترس مي باشد.) کار خود را با اندازه گيري طول و عرض اندازه صفحه نمايش که مي خواهيد از آن استفاده کنيد شروع کنيد. سپس عرض و طول آن را به سه قسمت تبديل کنيد. اندازه هر کدام از آن ها به اندازه بلوک هاي شما مي باشد. به عنوان مثال، يک سايت به اندازه 768 در 1024 به نه بلوک 256 در 341 تقسيم مي شود که نسبت آن ها سه به سه مي باشد.

ايجاد گريد

در نرم افزار ويرايش تصوير مانند فتوشاپ، مي توانيد از يک ابزار برش استفاده کنيد؛ يا اين که گريد سفارشي درست کنيد. براي ايجاد گريد سفارشي، منوي Preferences را باز کنيد و از گزينه Guide، Grid and Slices را انتخاب کنيد. در گزينه گريد: تمامي گريد لاين ها را به صد در صد و Subdivision ها را به سه تغيير دهيد. گزينه گريد را روشن کنيد (يا خاموش) تا بتوانيد گريد موردنظر را با استفاده از دکمه Ctrl+’ بر روي تصوير خود قرار دهيد (در سيستم مک از دکمه +’ استفاده کنيد). اين گريد قابل پرينت شدن نيست؛ بلکه تنها بر روي تصوير قرار مي گيرد.

ابزار برش

در نسخه هاي اخير فتوشاپ، هنگام استفاده از گريد قانون يک سوم، ابزار برش نيز باز مي‌شود. با استفاده از ابزار برش اتوماتيک، طراح مي تواند مشاهده کند که تصويرش چگونه به نظر مي‌رسد.

 

منبع : http://generalinfo1.parsiblog.com/Posts/45/





:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 فروردين 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: