رابط کاربري مترو (Metro User Interface)
نوشته شده توسط : گرگ سفید

(مترو يک نام کد داخلي براي زبان طراحي مبتني بر نقاشي خط است که توسط مايکروسافت ابتدا براي استفاده در ويندوز فون 7 ايجاد شده بود. اولين استفاده از چهارچوب مترو مانند نقاشي خط به مايکروسافت انکارتا 95 و اِم اِس اِن 2 برمي گردد که سپس در محصولاتي مانند ويندوز مديا سنتر و زون نيز استفاده شد. سپس چهارچوب مترو در سيستم عامل موبايل مايکروسافت (ويندوز فون)، داشبورد بروزرساني ايکس باکس 360 و ويندوز 8 تکامل يافت.

 

يک نسخه از خانواده فونت Segoe با نام Segoe WP که به طور اختصاصي توليد شده، به عنوان فونت اصلي همه عناصر تايپوگرافي طراحي سايت استفاده مي‌شود. مايکروسافت در نمايشگاه کامپيوتکس تاييد کرد که ويندوز 8 از رابط کاربري مترو الهام خواهد گرفت. مايکروسافت همچنين اصول طراحي مترو را به محصولات و سرويس‌هايي نظير ايکس باکس 360 و ويندوز لايو براي يکپارچه سازي و متمايز کردن رابط کاربري محصولات و سرويس‌هايش اضافه کرد.)

سبک جديد رابط کاربري مترو، يکي از کليدي ترين و مهم ترين ويژگي هاي ويندوز فون 7 است. در حال حاضر، اغلب افراد مي دانند که اين رابط کاربري، توسط مايکروسافت در تمامي محصولات مورد استفاده قرار مي گيرد، که فلگشيپ (Flagship) ويندوز 8 نيز از اين قاعده مستثنا نيست. بنابراين، رابط کاربري مترو در طراحي سايت براي مدت زمان طولاني وجود خواهد داشت و بهتر است که دقيق تر به آن بپردازيم و بيش از قبل آن توجه کنيم.

ويژگي هاي اين رابط کاربري

اصول کار، ساختار، دستورالعمل ها و مشخصه هاي پايه.

مترو، موارد استفاده و ...

مترو را مي توان به عنوان زبان طراحي مايکروسافت تعريف کرد. اين رابط کاربري، مفهوم و طرحي جديد است که به جهت تغيير ساختار و سيستم اجرايي صورت گرفته است و همچنين به عنوان طرحي براي تعامل بين کاربران و دستگاه الکترونيکي تعريف مي شود.

اصول پايه ساختاري و ظاهري آن از سيستم هاي اطلاعاتي گره هاي (Node) حمل و نقل قرض (تعامل چندين عضو مختلف براي بهبود و انجام کامل مراحل انتقال) گرفته شده است. عناصر گرافيکي و نوشته هاي اين سيستم به شرايط خاصي نياز دارند: قابليت خوانايي بسيار بالا و قابليت بصري اطلاعات دريافتي، عدم وجود مزاحمت ها و حواس پرتي هاي غيرضروري، مشاهده ي واضح و روشن تمامي عناصر خارجي.

در حالت ايده‌آل ، فردي که طراحي سايت مي کند بايد توانايي اين را داشته باشد که به سرعت و به وضوح تمامي اطلاعاتي که در آن ارائه شده است را به درستي درک کند و تمامي اطلاعات و علائم را بپذيرد و اقدامات لازم را انجام دهد. ظاهر آن بايد لذت‌بخش، واضح و به نفع کاربر باشد. براي بيش از ي کسال، نمايندگان شرکت مايکروسافت دائماً درباره ي مفهوم و ويژگي هاي رابط کاربري جديد مشورت کرده اند.

با توجه به اين که سخنراني هاي متخصصين در اين زمينه بسيار شبيه به يکديگر هستند، اطلاعات دريافتي با دقت تمام تهيه شده و توسط شرکت‌هاي دولتي به تأييد رسيده است و از طرفي ديگر، در دنياي مدرن، اين امر کاملا طبيعي و رايج است. با وجود اين رابط کاربري، شنوندگان ارتباط خود را با طراحان و نويسندگان از دست مي دهند؛ بلکه آنها تنها يک کپي را مشاهده مي کنند. مردم همواره سعي مي کنند تا اين امر را با برگزاري سخنراني هاي زنده با نويسندگان برقرار نگه دارند. بنابراين، شرکت مايکروسافت ترجيح مي دهد رابط کاربري جديد خود را با شعار " زبان جديد طراحي" معرفي کند.

 

منبع : http://generalinfo1.parsiblog.com/Posts/67/





:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 فروردين 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: